MD Fashion houdt modeshow digitaal

ERMELO - Het is rustig in de winkelstraat, een aantal middenstanders doen er desondanks alles aan om enige omzet te genereren. Alle creativiteit is nu nodig om klanten te blijven binden. Ondernemer Hammie van Heukelum van MD Fashion & Shoes had een modeshow op de agenda staan en voerde deze samen met Ermelo van NU digitaal uit.

Het is wat; je nieuwe collectie komt binnen, de modeshow staat gepland, uitnodigingen de deur uit, gooit ineens het coronavirus roet in het eten. Het economisch verkeer komt voor een groot deel tot stilstand. Ondernemers nemen hygiënemaatregelen en er wordt gezocht naar de mogelijkheden in een anderhalve meter-samenleving. Wat doe je als winkelier? Van Heukelum: ,,Op zoek naar mogelijkheden en denken in kansen!” Wat betreft een veranderend koopgedrag denkt de Ermelose ondernemer dat mensen wel nóg bewuster lokaal gaan kopen door wat men nu meemaakt. ,,Natuurlijk is internet kopen gemak, maar als je dan een ijsje wilt gaan eten in het dorp en daar is niets anders te beleven.. dan is het ook saai.. dat beseffen mensen nu wel meer, denk ik…”

Fysieke winkel

Omdat veel mensen nu thuis zijn en een belangrijk deel van de tijd wordt doorgebracht in een digitale omgeving, moeten winkeliers juist nu inzetten op een goede zichtbaarheid online. Voor MD Fashion & Shoes is dat niet het starten van een webshop. ,,Het segment waar wij in zitten - met een beperkte voorraad en een hoog service-niveau - vraagt om een fysieke winkel. Wel tonen wij onze producten via sociale media en natuurlijk kan men dan bestellen.” De modeshow in de vorm van video past dan ook goed bij de winkelformule. Ook zet Van Heukelum in op Private Shopping. De Ermelose ondernemer ziet deze periode als eentje van wederzijds begrip, maar ook veel flexibiliteit. ,,Ook voor de consument. Tot nu toe was de zaterdag veelal de drukste dag, nu is dat meer verspreid en als wij als winkeliers daar op inspelen door gezamenlijk andere openingstijden aan te gaan bieden!” Volgens Van Heukelum is het belangrijk dat lokale ondernemers meer gaan samenwerken en dat mensen lokaal blijven kopen. ,,Dat is belangrijk voor de leefbaarheid van het hele dorp.”