Modeltreinen in alle formaten

ERMELO - Het ultieme jongensspeelgoed van de vorige eeuw waren toch wel de modelspoortreintjes. Momenteel is het prototype van een modelspoorman: man van boven de veertig en solist. Althans dat is het beeld dat wordt geschetst. Het tegendeel is waar, beweert Ermeloër Martin Domburg. En hij kan het weten, want modelspoorbanen is zijn vak. In september opent hij zelfs een eigen modelspoorshop.

Martin Domburg (37), een bekende naam in Ermelo: topsporter in de motorracerij. Hij stopte zo’n tien jaar geleden met motorracen nadat hij het hoogste niveau in Nederland had behaald. Met treintjes speelde hij al sinds zijn zesde, toen er bij hem ADHD werd vastgesteld. ‘Koop maar een modelspoortrein voor hem’ adviseerde de arts zijn ouders. Daar wordt hij rustig van’. ,,En dat klopte ook wel,’’ bevestigt Domburg. ,,Ik trok me terug, speelde er uren mee en bleef dit doen tot ik zo’n beetje zestien jaar werd.’’ Toen ontdekte Domburg dat er meer was dan treintjes, ook voetballen, meisjes en motorrijden werd steeds leuker. De treintjes gingen aan de kant. Volgens Domburg is het echt niet zo dat alleen oudere mannen met treintjes spelen. Dat beeld ontstaat doordat juist die doelgroep de hobbydagen en beurzen bezoeken. Domburg: ,,Maar mijn ervaring is dat er juist ook veel jongeren de modelspoorbaan ontdekken. Alleen, die zoeken hun informatie wel op internet want zij hebben geen tijd om beurzen te bezoeken.’’

Techniek

Vanuit de installatietechniek ontwikkelde Domburg zich tot meet en regeltechnicus. Daarnaast maakte hij veel uren als motorcoureur. ,,Toen dat in 2010 stopte, mede door de crisis, viel ik wel in een zwart gat,’’ vertelt de Ermeloër. ,,Op een dag reden we langs een modelspoorbeurs en zijn we gaan kijken.’’ Er was in die jaren overigens wel wat veranderd. In zijn tijd had je een modeltrein met een transformaat en kon je alleen maar achtjes of rondjes rijden. De huisjes en boompjes moest je kopen en de bergen maakte je zelf. ,,Toen ik er weer mee begon, bleek het ineens een hele digitale wereld te zijn. Die digitalisatie begon eind jaren negentig en toen stopte ik net. En toen ik weer begon, bleek alles computergestuurd te zijn.’’ Gaandeweg ontmoette Domburg mensen die software maakten en systemen ontwikkelden en daarna is hij wat testwerk gaan doen. Daarbij kwam zijn kennis van techniek goed van pas. Domburg: ,,Op een gegeven moment ging ik steeds meer doen en kon ik bij mensen thuis helpen met installeren. Nee, de tijd waarbij je twee draadjes moest aansluiten om de trein te laten rijden, is allang voorbij.’’ Er is een hele infrastructuur nodig en daar wilde Domburg zich verder in doorontwikkelen. Dat ging zo goed dat hij vijf jaar geleden besloot een bedrijfje te beginnen.

Specialist

In het begin had hij genoeg aan de ruimte in z’n bijkeuken, maar op een gegeven moment werd het zo groot dat hij een bedrijfsruimte nodig had. ,,Ik verhuisde naar de Telgterweg waar we vroeger een plek hadden voor onze motoren en daar heb ik nu m’n werkplaats ingericht.’’ Het bleek dat Domburg een gat in de markt had gevonden, want hij kreeg het steeds drukker. Vorig jaar stopte hij bij z’n baas en nu is hij full-time bezig met de modelspoorbanen. Hij is nu de grootste digitaalspecialist op dit gebied en zelfs de enige in Nederland en België die ook bij klanten thuis installeert. Maar, ook híj kreeg te maken met de coronacrisis. Aangezien hij veel bij mensen thuis de installaties verzorgde, viel dat stil. Ook de workshops en beurzen gingen niet meer door. ,,Dat was eerst een heel diep dal, kan ik je zeggen. Mijn hele installatiewerk stond stil. Ik werd niet meer uitgenodigd of ingehuurd omdat het toch vaak ouderen zijn die mijn hulp inroepen,’’ aldus Domburg. Mijn werk bestaat uit het ondersteunen, ontwerpen en inregelen van de spoorbanen. Ouderen willen op een gegeven moment ook overgaan op digitaal rijden. Zo’n programma bestuurt alle treinen, wissels en alles wat er op en naast de baan gebeurt, van rijdende auto’s, straatlantaarns tot dag- en nachtsimulatie. Alles wordt door software geregeld. En daar wordt ik dan voor gevraagd.’’ Op zo’n digitale spoorbaan kunnen tegenwoordig wel vijftien tot twintig treinen door elkaar rijden en dan zijn er ook nog eens veel wissels en verlichting. ,,Het is zelfs mogelijk dat we binnenverlichting in de huizen regelen. Alles kan.’’ Hoewel er verschillende schalen van treinen zijn, heeft Domburg zich gespecialiseerd op de N-schaal (schaal 1:160), maar uiteraard kan hij, doordat hij een nauwe samenwerking heeft met andere winkeliers, ook andere schalen aanbieden.

Winkelpand

Tijdens de Coronacrisis lag het meeste werk stil. Maar wat er gebeurde, ziet hij als een geluk bij een ongeluk. ,,Mensen haalden tijdens het thuisblijven steeds vaker de modelspoorbaan weer uit de doos en gingen daarmee aan de gang. Ze ontdekten vervolgens ze verder wilden en namen contact met me op. Ik ging van één gesprek in de week naar wel acht. En die mensen kochten allemaal systemen bij mij.’’ Al eerder dacht Domburg wel eens over een eigen winkel, maar het kwam er niet van. Tijdens deze periode kwam het idee weer op want een echte specialistische modelspoorwinkel is er niet in de regio. En toen kwam het lege pand aan de Fokko Kortlanglaan voorbij, de voormalig fietsenzaak van Van Nijhuis. Samen met zijn vrouw Ellen besloot hij om het pand te huren en samen hierin een modelspoorwinkel te beginnen. Ellen zegde zelfs haar baan hiervoor op. Het echtpaar wil dat klanten in de shop een huiselijk gevoel krijgen. ,,Immers, ze komen vaak van heinde en ver en daar moet je voor klaar staan. Die moet je verwennen." In de shop is niet alleen ruimte voor koffie en eenvoudige hapjes. Ellen zal er ook middels shop-in-shop haar werk als ‘kleine cateraar’ gaan vormgeven (maar daarover later meer). De opening van de shop is op zaterdag 5 september, maar vanwege de Coronamaatregelen hebben de eigenaren er een openingsweek van gemaakt die tot zaterdag 12 september duurt.