Racen op klassieke motoren in buitengebied

ERMELO - Zaterdag 2 juni is er weer de Classic Demo Rally in Horst. Dit jaar is het al weer de vierde editie en de renners staan te trappelen om te starten. Vorig jaar was het een groot succes en dat was vooral te danken aan het parcours, de prachtige klassieke motoren en hun eigenaars natuurlijk.

,,Het is dit jaar weer een vol programma bij de Classic Races in Horst,’’ vertelt organisator Bert van den Hoorn. ,,Er zijn al meer dan honderd aanmeldingen binnen bij de organisatie, waaronder ook weer een aantal zijspancoureurs. Verder komen volgende week alle klassen aan de start, waarbij het bijzondere is dat de races nu tot 's avonds 21:00 duren.’’ In de pauzes tussen de races zullen een aantal speciale motoren een demo-ronde maken. Van den Hoorn: ,,Maar ook zal de Parijs Dakar truck van het 4x4 centrum zijn opwachting maken.’’ Aan de start verschijnen dit jaar enkele motoren van Tonnie van Wilgenburg (68) uit Putten. Op zich niet zo heel bijzonder ware het niet dat deze motoren volledig zelf zijn gebouw. Het zijn replica’s van de grote Hondamotoren van ‘toen’. Van Wilgenburg: ,,Ik bouw al een jaar of tien oude klassieke motoren na. En dan met name de grote Honda’s, de motoren van grote renners als bijvoorbeeld de Engelsman Mike Hailwood en de Zwitser Luigi Taveri.’’

Hulp

Van Wilgenburg bouwt de motoren niet alleen, hij krijgt daarbij elke vrijdagavond hulp van twee jonge techneuten. De Puttenaar Jasper van den Brandhof (16) en Ermeloër Niels van den Broek (15). ,,We leren de fijne kneepjes van het vak van Tonnie,’’ vertelt Van den Broek. Niet dat ze overigens zelf op deze motoren crossen. ,,Nee, ik rij op een quad en doe daar wat wedstrijden mee.’’ Van den Brandhof doet aan Enduro. De onderdelen voor deze motoren worden voor een groot gedeelte zelf gemaakt. ,,Het is natuurlijk niet te koop, immers de motor is een kopie van de originele motor.’’ legt Van Wilgenburg geduldig uit. Op de werkbank staat een Honda die nog niet af is. Van Wilgenburg laat zien wat Van den Brandhof heeft gemaakt en wat Van den Broek heeft gefabriceerd. Zelfs de racekap, nog ongespoten, wordt voor de foto nog even op de motor gezet. En dan is er nog Ermeloër Ed van Nieuwenhuizen (55), hij woont aan het parcours aan de Slagsteeg. En hij mag een van de motoren van Van Wilgenburg rijden. ,,Ik ken Tonnie al m’n hele leven, hou zelf ook van motoren. Heb zowat m’n hele leven geracet, en doe het nu nog wel. En ook wel motoren gebouwd.’’ Vorig jaar was Van Nieuwenhuizen ook een van de deelnemers en hij heeft genoten. ,,Geweldig toch als je ziet hoe de buurt meeleeft?’’

 

Trots

Van Wilgenburg is trots op z’n motoren. Ze zijn van hem en ze blijven van hem. ,,Nee, verkopen doe ik ze nooit. Er is er maar één van, dus als die weg is, heb ik niets meer. En kopen kun je ze niet.’’ Of ze geld waard zijn? ,,Tja, dat zal best wel, we hebben er natuurlijk heel veel uren in zitten en als je dat zou rekenen….’’ Wel overweegt de Puttenaar om de motoren toch iets mee te geven waardoor je kan zien dat ze door hem gebouwd zijn. ,,Ik zou er wel zo’n plaatje met ’n naam op willen zetten. Ik ga dat, geloof ik maar doen ook.’’ Na vijf Honda’s, 250 en 500 cc, heeft Van Wilgenburg besloten om eens een ander merk motor te bouwen. ,,Het wordt een Kawasaki, eens wat anders.’’ Overigens staat er in de schuur nog een bijzondere brommer, een Jawa. ,,Dat heb je vast nog nooit gezien,’’ zegt Van Wilgenburg tegen Van Nieuwenhuizen. ,,Vast wel als motor, maar nooit als brommer. Ze zijn nooit in Nederland geïmporteerd geweest. Ze reden alleen in Hongarije.’’ Dat wordt een klusprojectje voor de toekomst.

Harley Liberator

Niet alleen de motoren van Van Wilgenburg zijn speciaal. Speciale deelnemers zijn er dit jaar ook. Van den Hoorn: ,,Wat denk je van Nick van Nieuwenhuizen op zijn Yamaha XS 650? Deze lokale coureur rijdt alleen maar internationale races, maar maakt voor zijn thuiscircuit graag een uitzondering. Ook doen dit jaar twee Harley Davidsons mee in de Pré 50 klasse. Deze motoren zijn van de gebroeders Bouw uit Harderwijk en zijn de enigste twee nog rijdende Harley Liberators in Europa!’’ De race begint om 13.00 uur en duurt tot 21.00 uur. Tonnie van Wilgenburg: ,,Ik zelf rij op de 250 cc Honda, Ed van Nieuwenhuizen op een 500 cc Honda en de twee andere 500 cc Honda’s worden bereden door Tim Born en ‘die jongen van Roordink’.’’