Rapport Duinwijck geeft bewoners geen vertrouwen

ERMELO - Woningcorporatie Uwoon wil tot een oplossing komen met de prefab-woningen op de Driesprong. Dat bevestigde Fleur Imming, directeur-bestuurder van de woningcorporatie tijdens de bewonersavond. ,,Ik hoop dat we over een tijdje tegen elkaar kunnen zeggen ‘nee, het was niet makkelijk! We schamen ons nog steeds diep, we vinden het ongelofelijk vervelend. Maar we willen ook heel graag zorgen dat jullie woningen nu naar het juiste niveau worden getild en dat we er met elkaar een punt achter kunnen gaan zetten.”

Toch zal er nog hard gewerkt moeten worden aan het vertrouwen tussen Uwoon en de bewoners die 26 maanden geleden dolgelukkig de sleutel van hun gloednieuwe woning ontvingen. Een aantal bewoners drukte dit uit met spandoeken, opgehangen voor de entree van de locatie waar de bijeenkomst plaatsvond. De prefab-woningen hebben een lange lijst vol gebreken. Scheuren in de muur, schimmel in de sanitaire ruimte, lekkages, maar ook verzakkingen moeten worden opgelost. Het is nog niet duidelijk wie er wat fout heeft gedaan. ,,Ik kan ook niet teveel uitspraken doen over Slokker, want dan loop ik het risico dat er grotere juridische strijd tussen Slokker en ons ontstaat,” zegt Imming. Dat is haar door het bouwbedrijf letterlijk opgelegd. ,,Ik wil kijken wat er nog mogelijk is om de verhoudingen zo goed mogelijk te houden. Ik kan daarom niks zeggen over de verdere juridisch consequenties op dit moment.”

Lange termijn

De woningcorporatie heeft de prefab-woningen laten onderzoeken door adviesbureau Duinwijck. Uit het rapport blijkt dat de constructieve veiligheid niet in het geding is. Wel is er van alles aan de hand en moeten problemen voor de lange termijn worden opgelost. De grootste problemen zijn bij Kruispan 32. Bewoner Asim Sahin heeft er geen vertrouwen in. Toch wil hij graag in deze wijk blijven wonen. Maar dan moeten de problemen, die naar alle waarschijnlijkheid beginnen bij de fundering, wel worden opgelost. Imming zegt morgen te willen beginnen. In de tussentijd komt Uwoon de bewoners tegemoet met een huurderskorting omdat men geen woongenot heeft. Imming: ,,We willen de komende tijd met alle inwoners individueel in gesprek. Het is maatwerk.” Sahin schudt zijn hoofd. Samen met nog een aantal bewoners trekt hij de rapporten in twijfel. ,,Er ontbreken stukken en ze praten alles recht wat krom is,” vult Son Sardijn aan. Zij heeft een torenhoge energierekening terwijl het nul-op-de-meter zou zijn. ,,We krijgen er een vieze smaak van in de mond. Het heeft twee jaar geduurd voordat ze een gebroken ruit kwamen vervangen en een lekkage hadden opgelost. Hoe lang gaat dit dan duren?”