Mogelijk kan sluitingsduur spoorbomen worden verkort

ERMELO/ HARDERWIJK - De NS wil volgend jaar verschillende regio’s beter met elkaar verbinden. Hierbij staan ook extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk ingepland. Voor Ermelo is de consequentie dat de spoorbomen nog vaker dicht gaan.

De gemeente Harderwijk pleit nog altijd voor de aanleg van een keerpunt bij het station in Harderwijk. De wethouder maakte onlangs bekend dat er beweging zit bij de betrokken provincies. Het zou dan gaan om vier sprinters per uur waar er nu twee rijden. Er wordt al jaren gepraat over de consequenties van een stijgend aantal treinen. Dit in relatie tot de mobiliteit van mensen uit wijk West richting het centrum. In 2019 stonden de spoorwegovergangen in Ermelo en met name die aan de Horsterweg bovenaan de ranglijsten van ProRail met overwegen die het langst gesloten zijn. De politiek denkt sindsdien na over mogelijke oplossingen. Maar nog zonder resultaat. 

Optimalisering

Wordt Ermelo-West nog moeilijker bereikbaar? De gemeente Ermelo bekijkt momenteel samen met Prorail of de sluitingsduur van de spoorbomen verkort kan worden. Het gaat dan om de overwegen van Asch van Wijklaan en de Telgterweg. Dit staat los van de plannen voor een mogelijk keerspoor, maar is een doorlopend optimaliseringsproces van Prorail.
De gemeente doet samen met de gemeente Nijkerk en Prorail onderzoek naar het ongelijkvloers maken van drukke overwegen. Hierover is nog geen besluit genomen. Een andere optie zou kunnen zijn dat in de toekomst spitstreinen ook in Ermelo 'halteren', oftewel dat de treinen vaker in ons dorp stoppen. Dit zou de bereikbaarheid van Ermelo met het OV verbeteren. Of dat te realiseren is, is afhankelijk van meerdere externe factoren zoals het dienstrooster en de mogelijkheden op het spoor.