'Wil je buiten winnen, dan moet je binnen beginnen'

ERMELO - De rol van de VVV is met de veranderende wensen van consumenten, die tegenwoordig informatie op elk moment en op elke plek voorhanden wil hebben, aanzienlijk veranderd. Naast de fysieke winkel is deze organisatie vooral bezig met promotie van lokale activiteiten om zo meer recreanten naar het dorp te krijgen en ze te attenderen op datgene wat er allemaal te doen is.

,,En er gebeurt heel veel in Ermelo,” zegt Ronnie Regeling, het gezicht van de lokale VVV. ,,We zijn heel actief, zeker als je dat vergelijkt met tien jaar geleden.” Hij is dan ook trots op de sterk groeiende website ermelobuitenleven.nl die dagelijks zo’n drie tot vierhonderd bezoekers trekt. ,,We zijn alleen iets te vaak bezig met anderen te promoten en vergeten het promoten van onszelf.” Daar heeft de lokale VVV de afgelopen tijd regelmatig last van gehad. Want waar staat de VVV nou voor?

Service verlenen

Voor het VVV kantoor op het Molenaarsplein staat een tiental fietsen. ,,Die verhuren we,” legt Regeling uit. ,,We merken dat daar behoefte aan is en die service willen we graag verlenen.” Ook worden op het Ermelose kantoor reserveringen gedaan voor de huifkartochten van de familie Overeem op Staverden, kan men vanaf het VVV kantoor fietsroutes volgen en zijn er in de zomermaanden begeleide Segway tochten. ,,Verder organiseren we natuurlijk de boottochten naar Elburg en Spakenburg. Die zijn ontzettend populair.” Ook zijn de Zomeravondbraderieën, die al jaren duizenden toeristen per avond trekken, onderdeel van de VVV activiteiten.

Tussen de oren

Dat er veel in Ermelo gebeurt, moet volgens Regeling ook tussen de oren van de verschillende gastheren en -vrouwen komen. ,,Hier geldt de uitspraak: Wil je buiten winnen, dan moet je binnen beginnen!” Daarom organiseerde de VVV een informatiedag voor zo’n 35 receptie- en sales medewerkers. ,,Zij konden zo zelf kennismaken met de Ermelose dagrecreatie,” vertelt Regeling. Volgens hem is dat een begin. ,,Je moet het zo zien, als mensen op een terras een drankje drinken vragen ze de bediening wat leuke bezienswaardigheden zijn. En dan is het mooi als je mensen goed kunt informeren. Dat geldt natuurlijk ook als mensen bij de receptie van een hotel vragen waar ze lekker kunnen eten. Dan hoop je dat de receptionistes ze doorverwijzen naar lokale restaurants. Maar dat is lang niet altijd het geval.” Zo brachten de medewerkers uit de toeristische sector een bezoek aan molen De Koe, museum Het Pakhuis en de wijngaard Telgt. Daar liet eigenaresse Hennie van den Ham zien wat er allemaal bij komt kijken om de druiven later dit jaar te kunnen oogsten. ,,We werken vaker samen met deze partners,” aldus de VVV-manager. Zo organiseert de VVV ’s zomers meermalen de ‘Bijen en wijn-fietstochten’ en is er ook ieder jaar een Molenfietstocht.

Samenwerken

Waar Regeling graag naar toe wil, is nog meer onderlinge communicatie. Hij wil het liefst in een vroeg stadium organisatoren van evenementen aan tafel hebben om zo dingen goed op elkaar af te kunnen stemmen en elkaar te kunnen versterken. ,,We moeten meer samenhang creëren en vooral samenwerken,” stelt Regeling, die trots is op het dorp. Als ambassadeur promoot hij dan ook graag al het moois wat dit dorp te bieden heeft. Daarbij vergeet hij wel eens de VVV als zodanig te promoten. ,,Maar we hebben sinds een aantal jaren de VVV-tasjes die naar alle recreatieparken en campings gaan. Voor ieder gezin die in Ermelo verblijft hebben we een tasje met wetenswaardigheden en materiaal van de Ermelose dagrecreatie. Daarnaast hopen we dat het nieuwe college nu eens een beslissing neemt over de nieuwe welkomstborden waar al heel lang over gesproken wordt,” besluit de vestigingsmanager die klaar is voor het zomerseizoen.