Ermelo bouwt winkels voor leegstand

ERMELO – Traditiegetrouw publiceert Ermelo van NU aan het einde van het jaar de cijfers van de winkelleegstand in Ermelo. Dit jaar voor de vierde keer op rij. Hoewel het in het straatbeeld lijkt of de leegstand is afgenomen, wijzen de cijfers iets anders uit. Er is ruim tweehonderd vierkante meter lege winkelvloer bijgekomen ten opzichte van vorig jaar. 

De winkelleegstand in 2018 nam landelijk gezien af, en dan vooral door herbestemming. Dat was de conclusie van onderzoeksbureau Locatus. ‘Herbestemming is een belangrijke verklaring voor de daling van de winkelleegstand. Jaarlijks verdwijnen er enkele honderden panden uit de voorraad en dat proces lijkt nu te versnellen’, aldus Locatus. Ook daalde het aantal winkels; in de periode van 2015 tot 2018 daalde het aanbod met 5.000. Veel vrijkomende panden werden opgevuld door horeca. De conclusie van Locatus is dat de winkelleegstand blijft dalen: op het hoogtepunt stond 7,5 procent van de winkels leeg, nu is dat 6,8 procent. Wat opvalt is dat het herstel niet alleen plaatsvindt in de sterke winkelgebieden in de Randstad, maar juist in kleinere winkelgebieden in de meer perifere regio’s van Nederland. In de Top 10 grote centrale winkelgebieden met de grootste leegstandsafname (aantal panden met verschil 2015-2018) staat de gemeente Nunspeet zelfs op de zevende plaats met een afname van 4,1%!

Afname

Dat ligt in Ermelo beduidend anders. In 2015 bedroeg de winkelleegstand ruim 4.400 m2, de volgende twee jaren nam het af tot 3.789 m2 in 2017. Hoewel de beleving van veel burgers is dat de winkelleegstand dit jaar is afgenomen, blijkt dit uit de cijfers totaal niet. Integendeel: in 2018 stond in het centrum namelijk 4.009 m2 winkelvloeroppervlakte leeg! De toename is moeilijk te verklaren. Er kwamen winkels leeg: Hondenhobby aan de dr. Holtropstraat bijvoorbeeld (90m2), maar deze winkel verhuisde naar Kerklaan 8 (460m2). Een afname van 370 m2. Petra’s koffers en tassen (165 m2) stopte begin dit jaar evenals Tui (105 m2). Daarnaast verhuisde Etos Van Slooten van 365 m2 naar twee panden verder (225 m2), verkleinde Blokker haar vloeroppervlak waardoor ook hier 305 m2 vrij kwam. Totaal kwam hierdoor ruim 340 m2 vloeroppervlakte leeg te staan. Het oude pand van Scheer&Foppen, met een winkeloppervlakte van ca 600 m2 ging tegen de vlakte. Het nieuwe pand wordt kleiner: 400 m2. Ook weer een afname van zo’n 200 m2.

Overname

Tender Women ging vorige maand failliet, dus weer een leeg pand? Nee, gelukkig kon de winkelformule worden overgenomen en de winkel in Ermelo bleef open. Zij het onder een andere naam. Daartegenover bleken de vier leegstaande winkels in de Kerklaan dit jaar allemaal een nieuwe bestemming te hebben gekregen, waardoor een afname van ruim 650 m2 werd bereikt. Ook twee grote panden aan de Putterweg (Tapijthal Succes en Fietswereld Leo Steijn) staan sinds eind december te huur: ook weer ruim driehonderd m2 lege vloer erbij.

Pop-Up

Het fenomeen Pop-Upwinkel werd dit jaar meerdere malen toegepast. Bij een Pop-Up winkel huurt een ondernemer voor een korte periode een winkelpand en verdwijnt vervolgens weer uit de winkel. In het pand De Enk 1 werd door zowel de HEMA als door Klaver meubelstoffering gebruikt als Pop-Up. Ook kledingwinkel That’s It heeft twee maal een Pop-Up winkel geopend (in De Enk en in de Stationsstraat). Ook het inmiddels gesloopte pand van Scheer&Foppen heeft een tijdelijke kledingverkoop gehuisvest. In het pand van Giant Boonen wordt in december een Vuurwerkverkoop gehouden. De voormalige Koperen Koffiepot (De Enk 18) had een Outdoorkleding Pop-Up en rondom Sinterklaas gebruikten enkele ondernemers dit pand voor hun Pop-Up speelgoedactie. De Stek, het Ermelose kunstcollectief, heeft in het pand De Enk een Pop-Up galerie.

Beleid

Hoe nu verder? Het blijft blijkbaar lastig om de leegstaande winkels in Ermelo gevuld te krijgen. En van wie is dit eigenlijk een taak? De gemeente, de ondernemers of het Centrum Management? Wat mijns inziens steeds lastiger uit te leggen wordt is dat er nog steeds plannen zijn voor nieuwe winkels in Markt 2.0 en Verbinding 3. En ja, ik weet dat er al afspraken zijn gemaakt in deze projecten, maar als het beleid niet wordt aangepast en bijgesteld, blijft het bouwen voor leegstand. Hoogleraar Cor Molenaar, retaildeskundige stelde eerder dit jaar: ,,De enige manier om leegstand tegen te gaan, is winkels uit straten verwijderen. Zeker een derde kan weg en maak er dan maar woningen van, of zet er bedrijven in. Desnoods breek je het af en bouw er iets nieuws.”