Iedereen onmisbare schakel van het geheel

ERMELO – Op 20 november zijn de wagens van het Mammoet Rallysportteam verscheept naar Argentinië om op 2 januari deel te nemen aan de Dakar Rally 2016. Fysiotherapeut Klaas Staal vertrekt op 1 januari en stapt op 2 januari direct in de volgwagen.

,,Kijk,’’ zegt Klaas Staal trots als hij de officiële Dakargids 2016 laat zien. ,,een mooie foto van het hele team en dat op twee pagina’s. Kicken toch.’’ Staal is en blijft enthousiast over de Dakarrally. Het is hem vorig jaar goed bevallen. Wat heet ‘goed’? Hij is er aan verslaafd geraakt. ,,Nadat ik vorig jaar thuis kwam vanuit Zuid-Amerika, zei mijn vrouw dat ik lichamelijk moe, maar geestelijk uitgerust was. En dat voelde ook zo,’’ lacht Staal als hij daaraan terugdenkt. ,,Maar dat het zwaar is, weerhoudt me er niet van mee te gaan. Het heeft me heel goed gedaan, daarom was het ook niet zo moeilijk om ‘ja’ te zeggen. Overigens heeft het thuisfront het zeker zo zwaar. Mijn vrouw heeft ongetwijfeld net zo weinig geslapen als ik, met die drie kleintjes thuis.’’ Martin van den Brink, de coureur en teamleider van het Mammoet Rallysportteam had Staal eigenlijk vorig jaar al informeel gevraagd. ,,Het was een goed team en we hebben heel goed gedraaid. Dus eigenlijk is het logisch dat het team zoveel mogelijk in dezelfde samenstelling weer mee gaat. De sfeer in het team was echt geweldig. Zeker als je het vergelijkt met de fabrieksteams. Wij hebben in he team allemaal onze eigen verantwoordelijkheid en bepaalde vrijheid. Je hoefde je niet steeds te verantwoorden, dus dan wil je echt wel zorgen dat het goed gaat, aldus Staal. De equipe van Mammoet Rallysport rijdt deze editie van de Dakar Rally weer met twee rallytrucks en twee assistentietruck. Daarnaast is er een perswagen, een Toyota Landcruiser en voor het eerst dit jaar een Mobilehome. ,,Met bedden en een badkamer. Wat een luxe,’’ schatert Staal uit. De fysiotherapeut rijdt met teammanager Steven van der Craats en Gert Duson in de perswagen. Niet alleen voor de rallytrucks is het hard werken, ook voor de andere teamleden is nachtrust zeldzaam. Staal: ,,Er wordt geleefd van dag tot dag, dat is belangrijk. Je weet immers nooit of en wanneer je de volgende dag bij de finish komt. Dus vooruit kijken of plannen heeft geen zin. Ieder lid van het team is een onmisbare schakel in het geheel. En dat is écht zo.’’

Op grote hoogte

Het team van Martin van den Brink had een goede voorbereiding en won zelfs de OillibyaRally 2015 in Marokko. Samen met zijn vaste truckteam rijdt hij weer de wedstrijdtruck. De tweede truck wordt ook weer gereden door Pascal de Baar. In eerste instantie zou de Dakar Rally 2016 in Peru starten en vandaaruit richting Bolivia en Argentinië gaan. Echter, vanwege het weerfenomeen El Niño, heeft Peru zich teruggetrokken omdat men het niet verantwoord vond de Dakarkaravaan door het land te laten trekken. Daarom moest de organisatie van de zwaarste woestijnrally ter wereld het parcours aanpassen. Staal: ,,Dat is wel jammer, in Peru zijn heel veel zandduinen en dat zou wel spectaculair geweest zijn. Nu rijden we alleen in Argentinië en Bolivia. Wel heeft de organisatie andere elementen toegevoegd ten opzicht van vorig jaar. Zo gaan we flink de hoogte in, tot wel 4600 meter, wat weer een ander beroep op de techniek vereist van de wagens.’’ De start is op zaterdag 2 januari vanuit Buenos Aires en de finish is op maandag 18 januari in Rosario. In de vijfde etappe naar Uyuni zullen de deelnemers een passage krijgen op 4600 meter hoogte, het hoogste punt ooit in de historie van de Dakar Rally.

Live uit Dakar

Vorig jaar heeft Ermelo van Nu Klaas Staal in de Dakar Rally op de voet gevolgd. Ook dit jaar legt Ermelo van Nu weer een directe verbinding met de Mammoet Rallysport equipe en zal de belevenissen van Staal tijdens de 2016 Dakar Rally op de voet volgen en weergeven.