Deneer ontwikkelt loopbaancoaching nieuwe stijl

ERMELO - Twee jaar geleden stond ze al in de landelijke finale van de Nationale Onderwijsprijs; aanstaande vrijdag is docent Lucelle Deneer opnieuw genomineerd. Tijdens de provinciale voorronde neemt ze het namens Christelijk College Groevenbeek op tegen het Nuborgh College uit Elburg en het VSO uit Lichtenvoorde. De deelnemende scholen zullen het ingezonden project presenteren in het Stadhuis in Arnhem. Deneer verdedigt haar Postercampagne die een positieve impuls betekent voor het imago van het VMBO.

De Nationale Onderwijsprijs is bedoeld om op een bijzondere manier aandacht te vragen voor het onderwijs. De organisatie wil bijzondere projecten in de schijnwerpers zetten en daarmee laten zien hoe veelzijdig het onderwijs is. Een belangrijk punt hierbij is de enorme inzet en enthousiasme van docenten, iets wat volledig terugkomt in de persoon Lucelle Deneer. Vanuit passie, kennis en ervaring ontwikkelde deze docent maatschappijleer een bijzondere campagne waarin leerlingen hun eigen mogelijkheden en kansen ontdekken. ,,Door te laten zien wat je kunt bereiken met dit diploma wil ik een positiever beeld schetsen,” legt Deneer uit. Door de bekende vooroordelen spreken veel vmbo’ers negatief over zichzelf. Deneer brengt ze middels dit nieuwe project in contact met beroepsbeoefenaars die ook op het VMBO begonnen zijn. ,,Vervolgens laten de leerlingen met de postercampagne ‘Ook ik heb mijn vmbo-diploma!’ zien dat je met dit diploma een prachtig en waardevol document op zak hebt om door te groeien naar het MBO, HBO of zelfs de universiteit want The sky is your limit.”

Loopbaancoaching

Vorig schooljaar is Deneer met de pilot gestart. Dit jaar is de postercampagne uitgerold over het hele VMBO. ,,Het mooie is dat leerlingen op deze manier spelenderwijs ontdekken hoe zij hun doel het beste kunnen bereiken. Het is dus een nieuwe manier van loopbaancoaching.” Sommige leerlingen vonden het project extra interessant omdat ze gebruik mochten maken van hun Ipad of smartphone. ,,Leerlingen krijgen hiermee ook het gevoel te kunnen bewijzen dat zij wel degelijk de verantwoording aankunnen om deze devices positief in te zetten.” De positieve resultaten van dit lesprogramma zijn voor de docent de mooiste prijs, maar dat Deneer opnieuw genomineerd is voor de Nationale Onderwijsprijs lijkt wel de kers op de taart. ,,Het is spannend; ik moet het project wel goed presenteren voor de jury,” zegt de docent een beetje zenuwachtig. ,,Er is dit jaar ook een publieksprijs voor de beste presentatie.”

Positieve aandacht
De leerlingen op Groevenbeek zijn ontzettend enthousiast over het project en zien meer mogelijkheden voor hun eigen toekomst. Lucelle Deneer heeft ambitie en wil dit genomineerde project landelijk uitrollen. ,,Het past bij ons, maar daarmee bij ontzettend veel scholen in Nederland,” vertelt ze. ,,De slogan van onze school luidt: ‘Leren doen we samen.’ In het verlengde hiervan willen wij samen met de leerlingen verantwoordelijk zijn voor het geleverde eindresultaat.” De nominatie voor deze Nationale Onderwijsprijs zou hierbij een mooi steuntje in de rug kunnen zijn. De inzendingen van de provinciale winnaars worden aan de landelijke jury overgedragen. Deze bepaalt uiteindelijk wie zich twee jaar lang ‘de beste school van Nederland' mag noemen. De landelijke finale is volgende maand in Rotterdam.