‘Alle winkelstraten zien er hetzelfde uit’

 ERMELO – Er zijn nu twee artikelen verschenen over de evaluatie van het Centrummanagement. Vandaag volgt de derde op rij. De toekomst van het centrum is een zaak die op verschillende vlakken opgepakt moet worden. Daarin moeten de gemeente, de ondernemers en winkeliers én het Centrummanagement samenwerken. 

Bart Willemsen, voorzitter Stichting Centrummanagement Ermelo (CME) zegt daarover: ,,Van belang is dat we leren uit het verleden. Wezenlijk is dat we nu moeten kijken naar een rol van het Centrummanagement die past bij wat nu nodig is. Maar ook in het functioneren, dus dicht bij de ondernemers en dicht bij de consumenten. We moeten verbindingen organiseren, maar ook de discussie aangaan over de ontwikkeling van het centrum naar de toekomst.’’ Ermelo’s eerste Centrummanager Joost Bleijie: ,,Destijds is er gekozen voor de bouw van De Verbinding, daar kan je niks meer aan veranderen. Maar dat winkelgebied is nu een zwaartepunt op zich geworden. Toeristen die het dorp binnenrijden doen er boodschappen en denken dat het centrum daarna ophoudt," aldus Bleijie. ,,De gemeente zou toeristen, het winkelend publiek, moeten ontmoedigen daar te parkeren. Die mensen moeten richting het wandelgebied. De Verbinding is er voor de dagelijkse boodschappen."

Aanpak leegstand

De winkelleegstand in het centrum is een doorn in het oog van velen: niet alleen de ondernemers, maar ook van de inwoners van Ermelo. De politiek neemt hierin geen actie, maar ook het Centrummanagement Ermelo is hierin niet zichtbaar. Begin dit jaar publiceerde Ermelo van Nu voor de tweede keer op rij een overzicht van de leegstand. Opvallend was dat er begin dit jaar zelfs meer vierkante meters winkeloppervlakte leeg stond dan het jaar daarvoor. Willemsen: ,,Bij de inhoudelijke vertrekpunten voor de toekomstige rol van het CME hoort ook de aanpak leegstand, verfraaien leegstaande etalages en mogelijke inzet stedelijke herverkaveling.’’ Het college is echter nog steeds van mening dat er, ondanks de grote leegstand, er nog winkeloppervlakte bij mag komen. Markt 2.0 en De Verbinding 3 zijn daar een voorbeeld van. Retaildeskundige Cor Molenaar geeft echter aan dat er in de toekomst minder behoefte is aan traditionele winkels. ,,Het is aannemelijk dat dertig procent van de huidige winkeloppervlakte gaat verdwijnen. Alle winkelstraten zien er hetzelfde uit, het onderscheid is weg.’’ Molenaar pleit voor meer winkelbeleving in plaats van meer winkeloppervlakte. Hierop reageert Petra Buurstra, de voorzitter van de OndernemersVereniging Ermelo (OVE): ,,Het CME heeft wel goede punten gescoord, er moet echter nog wel worden doorgezet om de klus goed te klaren. Je merkt overigens dat er op het gebied van evenementen echt sprake is van een sneeuwbaleffect. Ook hoor je van het publiek dat ze erg tevreden zijn over de activiteiten in het dorp.’’

Versterken

Willemsen: ,,We zullen de samenwerking tussen CME en de winkeliers/ondernemers in het centrum versterken. Het CME staat voor samenwerking tussen winkels, horeca, vastgoed, recreatie en gemeente; elkaars belang zien. Niet ieder afzonderlijk maar gezamenlijk: (1+1=3). De uitdaging is dat we samen de schouders eronder zetten, elkaar moeten versterken en elkaar in de kracht zetten.’’ Hij ziet daarin een rol voor een Centrummanager. ,,We hebben een actief bestuur met ondernemers uit alle deelgebieden van het centrum, die als ambassadeur fungeren en zorgen voor actieve wisselinwerking met en tussen de ondernemers het centrum en bestuur. En dat gaat het beste met ondersteuning van een centrummanager.’’ Niet iedereen is het overigens met Willemsen en de gemeente eens dat er weer een Centrummanager moet komen. Levert dat wel voldoende op, is de vraag? Een aantal ondernemers hebben aangegeven dat zij het vertrouwen hierin volledig kwijt zijn. Maar hoe dan verder? Buurstra: ,,Het OVE verwacht en hoopt dat de gemeente door zal gaan met het CME. Mocht daar onverhoopt geen sprake van zijn, dan zullen wij als OVE de zaken oppakken zoals we dat voorheen ook hebben gedaan.’’